Lämpömittarin näyttäessä -18 astetta, piti lenkin lähtövalmisteluihin varata selvästi enemmän aikaa. Olen lukenut monen varustelistoja kovan pakkasen lenkeille ja tein oman varustesuunnitelmani niiden pohjalta. Päädyin lisäämään päälle puettaviin toiset sukat, välihousut ja vaihtamaan vedenpitävään juoksutakkiin.

Tein verryttävät lihashuoltoliikkeet, puin vaatteet päälleni ja valmistauduin lähtemään. Laitettuani gps-seurannan päälle huomasin, että sykemittari puuttui. Riisuin siis kengät jalasta ja hain sykekellon. Ja vasta silloin hoksasin, että myös sykevyö puuttuu, siis se, joka pitäisi pukea ensimmäisenä kaikkien muiden kerrosten alle. Hetken kesti ennen kuin pääsin ulos asti.

Tälläkään kertaa reittisuunnitelmani ei ollut kovin tarkka. Ajatuksena oli käydä jäällä kokeilemassa olisiko siellä tarpeeksi kova pohja kevyehköä juoksua varten. Onnekseni kovat pakkaset olivat kovettaneet urat hyvään juoksukuntoon. Päätin siis jatkaa reittiä jäällä kulkien.

Kuljin kelkkauria pitkin. Välillä ura oli hyvinkin möykkyinen ja jäinen, mutta onneksi suurimmilta osin hyvin juostavaa. Yksikään ura ei vain kulkenut haluamaani suuntaan, joten jouduin välillä tekemään aikamoista siksakkia päästäkseni eteenpäin. Tuli mieleen kesäisellä järvenselällä luovivat purjeveneet, sen verta isoa ja leveää jälkeä sain kartalle piirrellä.

Aivan kuivin jaloin en tältäkään reissulta selvinnyt. Yhdellä urista oli pettävä jäämurska, jonka vuoksi oikean jalan kärki sai jäisen kasteen. Märkä sukka tuntui viileältä onneksi vain viitisen minuuttia. Matka sai jatkua hymyillessäni kilpaa keväisen auringon kanssa.

Jään tasaisuus takasi myös vauhdin tasaisuuden. Pääsin etenemään selvästi kovempaa kuin olisin päässyt metsässä mäkiä ylös alas kivuten. Montaa kävelyaskeltakaan ei tällä lenkillä tullut otettua, joten varsin hyvä ja kehittävä peruskuntolenkki oli kyseessä.

Keskipäivän aurinko lämmitti ilmaa selvästi muutaman asteen verran lenkin aikana. Vaatetukseni oli riittävä, enkä tuntenut kylmää oloa. Ainoastaan takamus tuntui ottavan osansa kylmästä. Kuljin lenkin loppuosan varjoni perässä, joten aurinko sai mukavasti lämmittää selän puolelta loppumatkan ajan.

Lenkin pituudeksi tuli 15,3 kilometriä. Nousumetrit jäivät maltilliseen 127 metrin lukemaan.  Hyvinvointia juosten -keräyksen osalta tämä oli kolmas lenkkini. Keräyksen tiimoilta kerryttämäni kilometrit tähän mennessä ovat yhteensä 35,6 km. Lähde Sinäkin mukaan keräykseen!

#Hyvinvointiajuosten

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *