Miellän arkisen hyvinvoinnin tiivistyvän kolmeen osaan, ravinto, liike ja lepo. Tämän ympärillä pyörii monen monta käsitettä, jotka osaltaan vaikuttavat välillä isollakin roolilla ihmisen hyvinvointiin. Edellä mainitut kolme asiaa muodostavat kuitenkin sen ytimen ja perustan, lähtökohdan tasapainoisen arjen rakentamiseksi. Jos haluaa parantaa hyvinvointiaan, on näihin kolmeen asiaan oltava valmis panostamaan ensimmäisenä.

Monella arki vie mukanaan ja arjen valinnat tehdään helpoimman kautta valitettavan lyhytnäköisesti. Tuntuu helpolta hankkia kuntosalijäsenyys, hakea iltaruoka pikaravintolasta ja googlata loma-ajalle matkaa, jolloin voisi hengähtää. Keho kuitenkin kaipaa liikettä jo tänään ja sitä ei lompakossa lojuva uutuuttaan kiiltelevä kuntosalikortti tarjoa. Pikaravintolaruoka puolestaan pitää kehon elintoimintoja yllä, mutta saattaa tuottaa ikävän olon, kun sen sisältämä energia ei annakkaan tarpeeksi laadukasta energiaa arjen haasteisiin. Lepoakin keho tarvitsee ja aivot palautumista, pelkillä loma-ajan palautumisella keho ei voi hyvin arjessa.

Arkisten valintojen tulisi olla kauaskantoisia.

Arkisten valintojen tulisi siis olla kauaskantoisia. Jokaisen tulisi kuunnella omaa kehoaan ja tehdä valinnat omien arvojensa pohjalta. Meidän olisi hyvä ymmärtää omat prioriteettimme ja toimia niiden mukaan. Kun opit erittelemään asiat, jotka vaikuttavat arkeesi negatiivisesti, on ne helpompi laittaa järjestykseen ja lähteä rakentamaan pohjaa uudelleen.

Miten syöt? Ruoalla on suuri merkitys keholle ja sen toimintaan. Ajatukset ovat kirkkaampia, kun ne saavat energiansa puhtaista raaka-aineista. Kokkaamiseen ei tarvitse olla suurta intohimoa voidakseen syödä laadukkaammin ja riittävästi. Lisää kasviksia, vähennä teollisia ruokia. Entä miten liikut? Voisiko auton jättää 300 metrin päähän työpaikalta ja kävellä lopun matkaa? Näin saisit ilmaa ja liikettä kehoon. Stressinsietokykykin nousee, kun keho saa fyysistä haastetta. Entä miten nukut? Ehdotan, että suljet laitteet illalla viimeistään kello 22, mietit päivän tapahtumia muutaman minuutin ja jos jokin asia vaivaa mieltä, kirjaa se paperille. Tämän tehtyäsi siirry iltatoimiin ja nukkumaan.

Tee arjestasi mielekästä pienin askelin.

Arkiset valinnat ovat Sinun käsissäsi. Jos olet ulkoistanut hyvinvointisi johonkin muuhun aikaan ja paikkaan, et jaksa rämpiä arjen haasteiden lävitse tänään etkä huomenna, vaan ne jäävät vellomaan päällesi. On järkevää pitää itsestään huolta, se on avain oman arkisen hyvinvoinnin parantamiseksi ja sitä kautta elämänhallintaan. Tee arjestasi mielekästä pienin askelin. Asennoidu itseesi reilulla hellyydellä sillä tämäkin on arjen haaste joka vaatii tahtoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *