Timo Haikarainen – arjen parempi hyvinvointi ja lihasvoima


Timo Haikarainen

Timo Haikarainen on Suomen kokenein personal trainer. Hän tekee henkilökohtaista ohjausta asiakkaille, jotka haluavat parantaa hyvinvointiaan liikunnan ja/tai ravitsemuksen osalta. Treenit tehdään yhdessä ja ohjeistus annetaan useimmiten kasvotusten. Hyvinvointivaikutus on kuitenkin laajempi, kun Timon asiakas vie tietoutta eteenpäin omalle lähipiirilleen. Asiakkaan perheessä huomio kiinnittyy ruokavaliooon ja liikettäkin lisätään yhdessä ja erikseen. “Se on kuin puun juuret jotka yltävät verkostomaisesti ihmisen lähipiiriin” sanoo Timo. Hyvinvointivaikutus on siis positiivinen myös asiakkaan ympäristössä.

Henkilökohtaisen valmennuksen lisäksi Timolla on verkkovalmennus, jonka kautta sadat ihmiset saavat apua oman hyvinvointinsa parantamiseksi. Lisäksi Timo kirjoitti kirjan Lihaskasvu & rasvanpoltto. Kirjan kautta Timo saa tietonsa ja kokemuksensa tuhansien lukijoiden luettavaksi.

Timo osaa jäsentää tietonsa selkeisiin kokonaisuuksiin ja hänen ohjeitaan kuuntelee mielellään. Selkeissä raameissa annetut ohjeet on helpompi jalkauttaa omaan arkeen. Hänen kanssaan tulee rauhallinen olo, hän todella tietää mistä puhuu.

Timon mukaan arjen hyvinvointi tarkoittaa sitä, että on energiaa tehdä arjen askareita ilman suuria ponnistuksia. Itse arjen ei tulisi rasittaa ja arjen fyysisistä haasteista selviää leikiten. Tämän lisäksi jokaisen tulisi olla sinut sen hetkisen elämäntilanteensa kanssa. Hyvinvointiin liittyy siis selkeästi fyysinen ja psyykkinen puoli. Kolmanneksi hyvinvoinnin haaraksi Timo erittelee sosiaalisen elämän. Timo itse puhuu mieluiten fyysisestä hyvinvoinnista sen puolen ehdottomana asiantuntijana.

Oman arjen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi Timolle on muotoutunut arkirutiineja. Ne ovat rutiineja joihin hän ei enää kiinnitä varsinaista huomiota. Ne ovat toimivia ja edesauttavat jaksamista. Timo kertoo, että hänen päivissään pitää olla riittävästi liikettä. Hän kokee ettei voi hyvin mikäli liike jää päivän aikana liian vähäiseksi. Liikkeellä hän ei tarkoita niinkään kovaa treeniä, vaan esimerkiksi erilaisilla työpäivän järjestelyillä lisättyä liikettä. Hän järjestää aikataulut niin, että istuminen eri kulkuneuvoissa jää mahdollisimman vähälle ja kävelyä kertyy päivittäin kolmesta viiteen kilometriä.

Ravinnon suhteen hän huolehtii päivittäin, että kasviksia on ruokavaliossa vähintään puoli kiloa. Välillä hän rouskuttaa porkkanoita ja varmistaa, että lautaselle tulee myös hyvien rasvojen lähteitä. Liikkeen ja ravinnon lisäksi hän huolehtii riittävästä unesta. Hän kokee ettei hänen unenlahjansa ole parhaat mahdolliset. Hän nukahtaa helposti, mutta herää turhan aikaisin. Hän pyrkii siis vaikuttamaan uneen ja sen laatuun niin paljon kuin mahdollista. Omassa arjessaan Timo huolehtii myös arjen mielekkyydestä. Hän kokee tylsistyvänsä ja ahdistuvansa todella pahasti, mikäli ei pääse lukemaan tai jotenkin muutoin kehittämään itseään.

”Hyvinvointirutiinien puute on suurin syy siihen miksi ihmiset ovat niin heikkokuntoisia ja voivat huonosti.”

Timo linjaa, että päivittäisiä rutiineja tulee olla. Hänen mukaansa hyvinvointirutiinien puute on suurin syy siihen miksi ihmiset ovat niin heikkokuntoisia ja voivat huonosti. Heillä ei ole rutiineja syödä tai liikkua hyvin. Hän on uransa aikana analysoinut satoja ja taas satoja ruokapäiväkirjoja, joista tämän rutiinien puutteen vaikutuksen näkee. Niillä joilta rutiinit puuttuvat, on myös ongelmia painonhallinnan kanssa. Kun päivärytmi etenee edes jotenkin rutiininomaisesti, on painonhallinta helpompaa ja terveys on parempi.

”Kyllä se (voimaharjoittelu) ihan hyödyllistä tekemistä on.”

Sitten päivän tarkempaan aiheeseen, voimaharjoitteluun. Miten se vaikuttaa arjen hyvinvointiin? Timo kertoo, että arjessa jaksaa paremmin, kun on voimia, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Fyysisen hyvinvoinnin osalta voimantuotto on tärkeää, jotta pystyy selvitä arjen askareista leikiten. Leikittyäsi lasten kanssa lattialla, miten nouset ylös? Käsien avulla sohvaan nojaten? Tällöin voimantuotto on puutteellista. Ikääntyneillä voiman puute on ensimmäinen syy, joka jämäyttää tuoliin, estää nousemasta rappusia ja vaikeuttaa itsenäistä elämää omassa kodissa. Timo tietää kokemuksesta kuinka voimaharjoittelulla on suora vaikutus ihmisen arjen aktiivisuuteen.

Myös liikuntaharrastuksiin voimaharjoittelulla on ehdotonta positiivista vaikutusta. Voimatason ollessa parempi lihakset kestävät myös rasitusta paremmin. Suorituskyky esimerkiksi jääkiekossa, jalkapallossa ja golfissa paranee. Kestävyyslajeissa taloudellisuus paranee, ja ihminen pystyy juoksemaan, hiihtämään tai soutamaan kovempaan samalla hapenkulutuksella.

Kehonkoostumuksen parantamiseksi tehokas voimaharjoittelu on välttämätöntä. Aineenvaihdunta paranee lihasmassan lisääntyessä. Kun on hyvä ja terve aineenvaihdunta, pystyy syömään enemmän ja painonhallinta on helpompaa. Lihasmassa vaikuttaa myös verensokerin säätelyyn positiivisesti.

”Ihminen joka on hyvin stressaantunut ja nukkuu huonosti, arki on täyttä hulabaloota. Silloin on äärimmäisen vaikea tehdä mitään muutoksia.”

Lopuksi pyysin Timolta vielä vinkkejä parempaan arjen hyvinvointiin. Timo luettelee: riittävän stressitön arki, kasvisten riittävä saanti, riittävä määrä liikettä arjessa, liikuntaharrastus.

Ihminen, joka miettii kuntoilun tai ruokavalion remontin aloittamista, pitäisi hänen laittaa kokonaispaketti ensiksi kuntoon. Ihminen joka on hyvin stressaantunut ja nukkuu huonosti, arki on täyttä hulabaloota ja silloin on äärimmäisen vaikea tehdä mitään muutoksia. Eli ensin on panostettava ja pyrittävä vaikuttamaan aktiivisesti omaan elämäntilanteeseen ja arjen sujuvoittamiseen, jotta keho ja mieli voivat vastaanottaa tehtäviä muutoksia.

Timo ja liike

Tilastojen mukaan suomalaiset syövät kasviksia keskimäärin hieman alle 200g vuorokaudessa, suosituksen ollessa 500g. Timo kertoo, että kasvisten tietoinen lisääminen ruokavalioon olisi monella tapaa hyvästä. Ne parantavat ensinnäkin terveyttä ja toisekseen, kun niitä pyrkii systemaattisesti syömään sen 500-800g, vie kasvikset tilaa siltä muulta turhalta moskalta. Jo kasvisten riittävä syöminen auttaisi monia ihmisiä voimaan paremmin.

Arjessa tulisi saada riittävästi liikettä. Tämä ei tarkoita treenaamista systemaattisesti ja kovaa, vaan liikkeen lisäämistä perusarkeen. Välttämällä passiivisuutta saa kehon liikkeelle. Tämä on asia, joka vaatii panostusta, mutta kyse on vain liikkeen ja arkirutiinien lisäämisestä. Esimerkiksi Timo kertoo, että auton voi jättää kilometrin päähän työpaikasta tai koulusta. Silloin kävelyä tulee jo kaksi kilometriä päivässä, arkipäiviltä kympin verran ja kun viikonloppuna jaksaa tehdä vielä jotain, niin kokonaisuutena se kehittää hyvinvointia.

Timo haluaa innostaa ihmisiä myös liikunnan pariin. Jo kahdella liikuntasuorituksella viikossa, voima- ja kestävyysharjoitus, on harjoitusvaikutuksia. Liikunnan avulla saa kohennusta hapenottokykyyn ja voimaan, jotka puolestaan ovat terveyden ajureita ja sitä kautta vaikuttavat jaksamiseen arjessa.

“Uskoa itseensä ja pystyvyyden tunnetta kohotetaan omilla onnistumisilla ja onnistumisen huomaamisella.”

Lopuksi Timo lisää vielä, että ihmisillä pitäisi olla enemmän pystyvyyden tunnetta oman tilanteensa muuttamiseen. Valitettavasti ihmiset ovat usein sokeita huomaamaan omat edistymisaskeleensa. Jo pienillä teoilla voi parantaa tätä tunnetta. Löydä tunne itse tai muiden avulla. Uskoa itseensä ja pystyvyyden tunnetta kohotetaan omilla onnistumisilla ja onnistumisen huomaamisella. Usein sanotaan, että pystyvyyden esteenä on ikä, ajanpuute tai kyvyn puute. Timo kertoo, että yksikään asia näistä ei ole totta tai ainakaan kaikki eivät ole yhtä aikaa totta. Kaikilla on toivoa ja kaikki pystyvät kehittymään jossain.

Haastattelun jälkeen jään miettimään erityisesti kolmea Timon esille tuomaa asiaa. Ensiksi mietin omaa pystyvyyden tunnetta. Kuinka usein tuleekaan sanottua, että “olen tuossa huono” sen sijaan, että tsemppaa itseään “haluan yrittää” ja yrityksen jälkeen huomata kuinka palkitsevaa se oli ja sai vähintään pienen onnistumisen. Toisena minulle kolahti tuo arjen liikkeen lisääminen. Yleisesti puhutaan kuinka “pitäisi aloittaa liikunta” ja kynnys siihen tuntuu isolta. Hyvinvointivaikutuksia saa jo arkisella liikkeen lisäämisellä. Simppeliä! Tätä asiaa tulen työstämään omassa arjessani. Kolmantena iloitsen Timon painokasta arkirutiinien esille tuontia. Itse koen arkirutiinit ehdottomiksi hyvinvoinnin apureiksi. Toivon, että moni muukin saisi arjen rullaamaan paremmin niiden avulla.

Entä Sinä? Mitkä Timon antamista vinkeistä voisi parantaa Sinun arkista hyvinvointiasi?

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *