Aloitin juoksun toissakesänä ilman, että olin asiaa suunnitellut. Olin pitänyt lajia minulle sopimattomana, enkä ollut siitä kovin kiinnostunut. Toisen lapseni ollessa puolivuotias halusin päästä liikkumaan ja mietin lähtisinkö pyöräilemään vai kokeilisinko juosta. Juoksu voitti helppouden vuoksi. Tarvitsin vain lenkkarit jalkaan, ei tarvinnut pumppailla renkaita ja öljytä ketjuja. Laitoin kävelyyn tarkoitetut lenkkarini jalkaan ja lähdin. Nyt tuntuu, että olen edelleen tuolla hurmaavalla tiellä.

Lajin helppous vei mennessään ja kunnon kasvaessa tie vie pidemmälle. Aloitettuani säännöllisen juoksemisen, mietin voisinko käyttää juoksemiseen kuluvan ajan hyödyksi ja voisinko hyödyntää juoksuani jotenkin. Pyörittelin sydäntäni lähellä olevaa aihetta, hyvinvointia, mielessäni lenkeillä ja yksi monista ajatuksistani oli juosta samalla muille hyvää. Juoksen jokatapauksessa, joten siitä voisi olla hyötyä myös muille. Niin sain ajatuksen Hyvinvointia juosten -hyväntekeväisyyskeräyksestä.

Juoksen, koska se parantaa hyvinvointiani. Juoksun tasapainoksi teen lihashuoltoa sekä lihaskuntoharjoittelua. Näillä ehkäisen vammojen syntyä ja vahvistan kehoani juoksuun sekä arjen askareisiin. Säännnöllisen harjoittelun ja levon rytmitys tuo selkeän rakenteen arkeen ja parantaa elämänhallintaa. Olen paremmin läsnä perheelleni, kun voin pitää huolta itsestäni.

Rakastan luonnossa liikkumista ja juokseminen luonnistuu itselläni parhaiten metsässä. Kireän pakkasen vuoksi lähdin eilen juoksemaan tietä pitkin, jotta voisin hyödyntää auringon keväisen lämmön mahdollisimman tehokkaasti lenkin aikana. Olin testannut pakkasjuoksua jo edellisellä viikolla. Testin perusteella tiesin, että pystyn juoksemaan rauhallisesti ilman hengitysongelmia. Lisäksi tiesin miten pukeutua, jotta juostessa olisi lämmin olo. Pakkaskeleillä juokseminen ei sovi kaikille, enkä itsekään lähtisi tekemään viikon sisään useampaa kireän pakkasen lenkkiä.

Pakkasin reppuun pipon sisälle vettä lötköpulloon. Pullo pysyisi pakkaselta lämpimänä pipon sisällä. Valitsin lötköpullon, koska juotuani vettä pullosta, siinä oleva vesi ei pääsisi hölskymään kuten normaalissa pullossa. Pipon sisällä oleva pullo toimi hyvin. Oli hyvä syy välillä vaihtaa kävelyyn, samalla pulloa repusta kaivaessa ja vettä hörpätessä. Nesteen juonti on erittäin tärkeää kylmällä ilmalla, koska virtsaneritys tehostuu ja keho poistaa muutoinkin nestettä tehokkaammin lämpötilan laskiessa.

Tie vei tällä kertaa minut 20 kilometrin matkalle, nousumetrejä tieosuudelle kertyi 397 m. Lenkin pituus kun summataan Hyvinvointia juosten -keräyksen osalta tekemiini juoksuihin, tulee kilometrejä yhteensä 61,1 kilometriä. Summaan kaikki 15.2.-14.8.2018 välillä juoksemani kilometrit ja Kumura Oy tekee kertyneiden kilometrien pohjalta lahjoituksen Hyvinvointia juosten -hyväntekeväisyyskeräykseen Sylva Ry:lle.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *