Elämme hektisessä maailmassa, jossa odotusarvot suuntaan ja toiseen ovat korkeammalla kuin koskaan ennen. Moni kokee, että on suoritettava, pystyttävä ja mentävä. Valitettavan moni pysähtyy vasta, kun keho ei enää kestä liikarasitusta. Liikunta on ollut trendinä pitkään, mutta onneksi sen rinnalle on nousemassa uusi suuntaus, palautuminen. Levon tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. En kuitenkaan perusta trendeistä, koska arjen hyvinvointiin pääsee käsiksi vain henkilökohtaisella tasolla omien valintojen kautta.

Yhteiskunnassamme arki on suorittamista ja harva osaa arvostaa omaa arkeaan. Miten voisimme rakentaa arjen niin, että voisimme kokea hyvää arkista hyvinvointia? Hyvinvointi koostuu monesta tekijästä, kuten ravinto, lepo ja liike. Se on helppo resepti, mutta sen toteutus vaatii panostusta, koska toteutus on jokaisen ihmisen kohdalla erilainen. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Kaikilla ei ole toiston ja rutiinien sietokykyä, jolloin pitkäjännitteinen sitoutuminen elämäntapojen ylläpitämiseen on haasteellista.

Koetko, että arkesi ei tuota mielihyvää ja voit huonosti? Pysähdy ja varaa vaikka kalenterista aika, jolloin mietit mistä arkesi koostuu. Kirjaa tavallisen päiväsi sisältö paperille. Onko mukana tarpeeksi hetkiä syömiseen, lepoon ja liikkeeseen? Onko jokin näistä osa-alueista se, joka syö voimiasi muilta itseäsi kiinnostavilta asioilta? Merkkaa asiat joita voit karsia arjestasi ja kirjaa viereen asioita, jotka vahvistavat tunnettasi hyvinvoivasta arjesta. Valitse kerrallaan muutama asia, joihin voit vaikuttaa lähipäivien aikana. Tee tietoisia valintoja arjessa kohti toivomaasi.

Elämä on tässä ja nyt, arjessa. Kahlaaminen arjen läpi ei tuota mielihyvää. Rakenna arki päivittäisten rutiinien oheen, ei pelkästään niiden varaan. Lisää mukaan mausteeksi asioita, jotka saavat vireystilasi nousemaan ja mielesi voimaantumaan. Ole itsellesi armollinen ja kuuntele sisintäsi. Kun tiedät mitä arjeltasi haluat, löydät siihen oikean tien, kun vain kuljet kohti toivomaasi omilla ehdoillasi.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *